Wat maak je allemaal mee, wanneer je service en onderhoud pleegt aan cv-ketels? Servicemonteur Theo van der Himst heeft zijn meest bijzondere en aangrijpende ervaringen gebundeld in het boek Monteursverhalen, vakman achter de voordeur. De bundel geeft een ontroerende blik in het wel en wee van Nederlandse huishoudens door de ogen van een zorgzame cv-monteur. Het boek wordt op 22 juni gepresenteerd bij de Breman Installatiegroep en is daarna het verkrijgbaar via onder andere Bol.com.

Het bijzondere van het vak van servicemonteur is dat deze bijna elk jaar achter de meeste voordeuren van Nederland komen om de cv-ketel te onderhouden, te repareren of te vervangen. Daarmee is de verwarmingsmonteur één van de laatste klassieke ambachten die nog periodiek over de vloer komt. De relatie met de cv-monteur is voor veel mensen vertrouwd. Theo van der Himst: “Je bent een bekende, maar hebt tegelijkertijd genoeg afstand. Dit betekent dat mensen graag met je praten over alles wat hen bezighoudt.”

Persoonlijk
De meeste gesprekken die Theo van der Himst heeft vastgelegd in zijn boek zijn emotioneel en persoonlijk. Ze gaan over eenzaamheid, het verlies van dierbaren, ziekte of huiselijk geweld. Theo van der Himst neemt zijn sociale rol als servicemonteur dan ook erg serieus. De praatgrage Noord-Hollander blijkt naast een goede techneut ook een prima maatschappelijk werker te zijn. Theo van der Himst heeft de verhalen in eerste aanleg geschreven om zijn eigen emoties te verwerken. Gaandeweg bleken de teksten veel collega’s aan te grijpen. In overleg met zijn werkgever Breman is besloten er een boek van te maken.

Uitdagingen installatiebranche
De i
nstallatiebranche staat te springen om mensen. Op dit moment komen installatiebedrijven zo’n 20.000 collega’s tekort. En dit terwijl de komende jaren woningen met cv-ketels verduurzaamd moeten gaan worden. In Nederland moeten zo’n 7 miljoen cv-ketels onderhouden worden door installatieprofessionals. Jaarlijks worden er 431.000 toestellen vervangen. Techniek Nederland-voorzitter Doekle Terpstra hoopt in zijn voorwoord dat deze ervaringsverhalen mensen aanspoort om voor een baan in de techniek te kiezen, juist ook omdat het mensenwerk is.

Over de auteur: Theo van der Himst (1960) uit het Noord-Hollandse Bakkum zit al zijn leven lang in de techniek. Een groot deel van zijn werkzame leven in de installatietechniek werkt hij voor de Breman Installatiegroep. De hoofdvestiging van dit bedrijf zit in Genemuiden. Theo werkte veel voor servicevestigingen in het land, waarvan een belangrijk deel in Zuidwest-Brabant. Hier spelen zich veel van de verhalen af. Tegenwoordig is Theo service-coördinator voor de Breman-vestiging in Haarlem. Vanuit hier worden met name de klanten in Noord-Holland bediend.

 

Rotterdamse totaalinstallateur viert 100 jarig bestaan

De Rotterdamse installateur Spindler viert woensdag 8 juni 2022 zijn honderdste verjaardag. Het jubilerende familiebedrijf staat bekend als hoogbouwspecialist uit ...

Brede oproep aan politiek: ‘Pak tekort aan technisch personeel aan

Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) schaart zich achter de oproep aan een nieuw kabinet van ondernemersorganisatie FME en vakbond ...

Praktijkboek voor begroeide gevels en daken

ISSO brengt het nieuwe praktijkboek Multifunctionele groene daken en gevels uit. Het boek biedt praktische informatie en tools aan professionals ...

Breman Installatiegroep gaat informatiedeling verbeteren

Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 70 secondenBreman Installatiegroep implementeert Office 365. Het bedrijf wil de informatiedeling verbeteren door met ...