Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 187 seconden

Als je actief bent op Sociale Media, wie is dat niet tegenwoordig, dan plaats je (regelmatig) berichten. Wil je sociale media zakelijk wilt inzetten, dan wil je natuurlijk interessante informatie delen waar je doelgroep behoefte aan heeft. Goede content (content = inhoud) is essentieel voor online succes. Is je content saai, lelijk, onduidelijk of te veel, dan haken je volgers af. Over wat voor content je publiceert, moet je dus goed nadenken.

Wat is geen goede content?

Alleen maar reclame of berichten over hoe goed je bedrijf is, is geen goede content. Mensen (en dus ook jouw klanten) volgen bedrijven op sociale media omdat ze geïnteresseerd zijn in producten, nieuws, promoties en misschien willen ze zelfs meedenken of ervaringen delen. Die mensen volgen jou omdat ze jouw bedrijf leuk vinden. Zorg er dan voor dat je leuk blijft door een mix van bovenstaande uitingen te plaatsen. Dit wil niet zeggen dat je nooit reclame mag maken, maar wel dat je het moet afwisselen met andere content.

Wat is wel goede content?

Goede content is er in vele soorten en maten. Goede content is content die bij jouw en je bedrijf past. Het hoeft niet (allemaal) zelfgemaakte content zijn, hoewel dat wel beter is. Jouw content moet  een eigen karakter hebben. Je content wordt gevormd door een combinatie van actuele zaken, humor, bedrijfsinformatie en diepgaande (technische) informatie. Content kan veel vormen aannemen, afhankelijk van hoe creatief je bent.

Hoe maak je goede content?

Het maken van goede content is een uitdaging. De content moet interessant zijn voor mijn volgers en inschatten van wat zij interessant vinden is lastig. Voor bedrijven geldt dat het inleven in de doelgroep de eerste stap is naar het maken van goede content. Weet je wat jouw doelgroep wil, dan kun je aan de slag.

Content kun je in veel verschillende vormen produceren: je kunt blogs schrijven, je kunt foto’s en filmpjes delen, mooie projecten laten zien en zelfs geluidsfragmenten online plaatsen. Er zijn ook bedrijven die infographics maken. Dit kost echter veel tijd en als ondernemer met een eigen zaak heb je zelden uren over om zo’n infographic te maken. Wat wel redelijk snel te doen is, is het schrijven van een tekst of het plaatsen van een foto.

Teksten schrijven

Een tekst is eenvoudig en redelijk snel te produceren. Als je het moeilijk vindt om te schrijven, dan kun je vast wel aan een collega, vriend of vriendin vragen je daarbij te helpen. Met een paar tips ben jij ook in staat om een goed stukje tekst te schrijven. Ook kun je het afkijken van andere bedrijven op social media. Waar schrijven conculega’s over? Wat voor woorden gebruiken zij? Waar krijgen ze veel reacties op?

Foto’s plaatsen

Het maken van foto’s is tegenwoordig een piece-of-cake met een smartphone. Hiermee maak je geen professionele foto’s, maar de foto’s zijn voor sociale media meestal goed genoeg. Voordat je  foto’s plaatst, moeten ze wel het juiste formaat hebben. Verklein of snij af ze, zodat de foto’s goed (en volledig) zichtbaar op het sociale media dat je wilt gebruiken. Het snijden kan met allerlei programma’s. In Windows zit standaard het programma Paint, daarmee is het eenvoudig om foto’s aan te passen. Als je het professioneler wilt doen kun je Photoshop gebruiken.

Doen, doen, doen!

Het belangrijkste is dat je niet bang moet zijn om iets online te zetten. Je hebt toch (ook als bedrijf) iets te melden? Belangrijk is dat je het leuk vindt om content te maken. Enthousiasme stimuleert creativiteit en maakt betere content. Door veel te doen, leer je het meest. Veel blijven doen, kijken wat werkt en wat niet en opnieuw doen!

Twitter:               @marcvolder

Google+:             www.google.com/+marcvolder