Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 89 seconden

Nefit zegt verrast te zijn over alle commotie die is ontstaan na een waarschuwing te hebben afgegeven over de vervanging van de originele brander in 88.000 Topline ketels. De vervangingsactie is in 2009 al uitgebreid naar de markt gecommuniceerd en inmiddels in 40.000 ketels uitgevoerd. De fabrikant stelde destijds vast dat niet alle branders, na eenmaal te zijn geopend, weer kunnen worden afgesloten. Onderdelen kunnen hierdoor gaan smelten of er kan brand uitbreken. Op de vraag waarom nog maar een derde van de branders is vervangen, antwoordt Jan Bosch, manager marketing communications van Nefit: “Daar kunnen we alleen maar over speculeren. Mogelijke oorzaken zijn: consumenten hebben geen onderhoudscontract waardoor ze niet bekend zijn met de vervangingsactie, installateurs kunnen onwetend zijn geweest of de ketels zijn door beunhazen geïnstalleerd waardoor er geen zicht op is.”

Het was de Voedsel- en warenautoriteit die er bij Nefit op aandrong om vergaande actie te ondernemen om het resterende aantal ketels te laten upgraden, meldt woordvoerder Lex Benden van de autoriteit. “We zullen de voortgang hiervan monitoren en een vinger aan de pols houden.”

De vervangingsactie betreft de ketels Nefit TopLine, TopLine Compact en Nefit TopLine AquaPower (Plus), geproduceerd in de jaren 2006-2009. Tot nu toe is bij ongeveer 40.000 ketels het onderdeel vervangen. De fabrikant wil nu haast gaan maken met de vervangingsoperatie en heeft daarom afgelopen vrijdag 11.000 installateurs aangeschreven om bij de eerstvolgende servicebeurt de brander kosteloos te vervangen voor een nieuwe. Vanaf vandaag is er een brief naar de consumenten uitgegaan over het vervangen van de brander. Overigens benadrukt Nefit bij haar installateurstrainingen al sinds 2009 de noodzaak van vervanging.

De fabrikant wil de ’terugroepactie’ uiterlijk eind volgend jaar voltooid hebben.

(Op de foto rechts de oude brander en links de nieuwe)

[related_post themes=”text”]