De verduurzaamheidsopgave is groot. De communicatie daarover wordt voor een belangrijk deel op de schouders van de installateurs gelegd. Het is echter een verantwoordelijkheid voor de hele keten vindt Alklima, distributeur van de klimaatoplossingen van Mitsubishi Electric. Het bedrijf initieerde daarom de Balanced Living-campagne. Als onderdeel daarvan maakte het bedrijf met John Williams acht filmpjes bij particulieren en ondernemers over de ervaringen met een warmtepomp en andere duurzame maatregelen.

De vele voordelen van warmtepomptechniek zijn bij de meeste mensen nog niet of nauwelijks bekend. Zoals geen verbruik van waardevolle fossiele brandstof, een hoog energetisch rendement en een lage energierekening, en het comfort om naast verwarmen ook te koelen. Daarnaast leven er ook veel vragen: hoe groot is de binnenunit, maakt de buitenunit veel geluid, is het ook in de winter wel voldoende warm?

Acht filmpjes
De nieuwste stap in de veelzijdige Balance Living-campagne zijn de acht filmpjes bij mensen thuis en ondernemers bij hun bedrijf. John Williams, bekend van tv-programma’s als ‘Help, mijn man is Klusser’ en ‘Een dubbeltje op zijn kant’ neemt poolshoogte en stelt vragen aan mensen met ervaringen. Vanaf 29 juli komt om de week een nieuw filmpje online via Youtube, Facebook en andere social mediakanalen van Alklima.

Voorbeelden
John Williams ging onder andere langs bij Jenny, die met vijf personen vrijstaand woont in Best. De enige verwarming is vloerverwarming door het hele huis, zelfs op zolder. Dit dankzij een warmtepomp die ook kan koelen. De buitenunit zit weggewerkt in een schoorsteen, dus geen aparte kast aan de gevel. Jenny legt het helder uit, maar John snapt niet hoe het allemaal mogelijk is.

Ook ging Williams op bezoek bij het meest duurzame hotel-restaurant van Nederland: Van Rossum in Woerden. Sensoren zorgen ervoor dat in de keuken niet te veel en niet te weinig lucht wordt afgezogen. De ene hotelkamer wordt verwarmd, met de warmte uit de andere hotelkamer die wordt gekoeld.

Balanced Living-campagne
Alklima is dit jaar onder de naam Balanced Living gestart met een brede informatiecampagne voor zakelijke en particuliere eindgebruikers. Zo is het hoofdkantoor uitgebreid met een grote showroom waarin Alklima-adviseurs voor installateurs een deel van de voorlichting overnemen. Ook zijn er twee e-books verschenen, eentje over warmtepompen en eentje over airconditioners, die al veel vragen van eindgebruikers wegnemen en hen voorbereiden op de offerteaanvraag bij een installateur. Andere activiteiten omvatten onder meer webinars, blogs, configurators en on- en offline advertising in onder meer Eigen Huis magazine.

Prefab installatie-unit ontzorgt installateur bij grootschalige renovatie

Onder de noemer ‘Fit to Fit’ ontwikkelt Nefit Bosch, samen met ketenpartners, oplossingen om op installatiegebied snelheid en efficiëntie te ...
Verder Lezen

Lucht zuiveren van virussen, bacteriën en fijnstof

Alklima introduceert een luchtzuiveringsunit die bescherming biedt tegen onder meer virussen (waaronder Covid-19), bacteriën, PM2,5 fijnstof en stof. De filtertechnologie, ...
Verder Lezen

Voor het eerst een jaren 70 woonwijk op waterstof

In het Groningse Wagenborgen wordt een jaren 70 woonwijk aangesloten op een waterstofnetwerk. Van de 40 aangeschreven bewoners heeft bijna ...
Verder Lezen

Visie All-Electric

Is All-Electric de heilige graal? LG en Alklima-Mitsubishi Electric, twee toonaangevende spelers, geven hun visie op de ‘Road to All-Electric’ ...
Verder Lezen