Gemiddelde leestijd voor dit bericht is 113 seconden

Easy Maintenance1 QR-CodeMet de introductie van Easy Maintenance biedt KSB een oplossing waarmee het periodiek onderhoud aan pompen efficiënter en sneller kan worden uitgevoerd. Easy Maintenance koppelt afzonderlijke pompen op basis van een sticker met een QR-code direct aan een database waarin de historie van de betreffende pomp is ondergebracht. Naast de onderhoudshistorie van de pomp kan zo ook snel toegang worden verkregen tot handleidingen en reparatiegegevens. Het QR-onderhoudsprogramma leent zich voor kleine en grote installaties en is speciaal voor en door KSB ontwikkeld; toepassingen zijn inmiddels te vinden in Nederland, België, Frankrijk, Engeland en Canada.

De QR-code (Quick Response) vormt het centrale element van Easy Maintenance. Deze code wordt met behulp van een label op de pomp aangebracht en kan met tablet of smartphone worden ingelezen. Na het inlezen wordt alle relevante pompinformatie getoond. Naast de specificaties van pomp en motor kan hierbij ook worden gedacht aan specifieke locatiekenmerken en de historie van het onderhoud, compleet met testrapporten, foto’s en eventueel onderhoudsplan. Voor het onderhoud wordt op basis van het pomptype een specifiek onderhoudssjabloon gebruikt, waarmee de onderhoudsmonteur zijn werk kan doen. Op deze manier hebben de klant en de onderhoudstechnicus in één oogopslag alle benodigde informatie bij de hand.

De onderhoudswerkzaamheden bestaan naast de inspectie uit een trillingsmeting. Op basis hiervan kunnen mogelijke problemen in de toekomst vroegtijdig worden gesignaleerd. Tegelijkertijd wordt zo een trend opgebouwd en komt alle informatie beschikbaar die nodig is om tijdig onderhoud te plannen en ongeplande stilstand te voorkomen.

Het servicerapport wordt afgesloten met een advies op basis van een handige statusindicatie: rood als er actie moet worden ondernomen, oranje als waarschuwing en groen als alles in orde is. Na het uploaden van de rapportage is direct een inspectieverslag beschikbaar dat eveneens in digitale vorm aan de database wordt toegevoegd. Zo breidt de pomphistorie zich stapsgewijs, gestructureerd en onderbouwd uit. De rapportage kan worden ondersteund met foto’s en advies, waarbij voor kleine reparaties zelfs direct een offerte naar de klant wordt verzonden.

Easy Maintenance leidt door de gestructureerde manier van onderhoud in de praktijk tot een hogere beschikbaarheid van pompen, terwijl de gebruiker zelf de mogelijkheid houdt om de pompstatus real-time te controleren. Bovendien biedt Easy Maintenance een vertrouwde en gedegen basis voor certificering.

Voor meer informatie: www.ksb.nl