Merknaam Sphinx verdwijnt

Gepubliceerd op

Vanaf 1 april 2020 verdwijnt de merknaam Sphinx en wordt deze vervangen door Geberit. De Sphinx Maastricht werd een aantal jaar geleden door het Zwitserse Geberit ingelijfd met de overname van Sanitec. De limburgse sanitairfabrikant werd in 1834 opgericht door Petrus Regout en maakte onder andere glas, aardewerk en kristal. Later richtte Sphinx zich op de productie van tegels en sanitair. In de hoogtijdagen werkten duizenden mensen in de fabrieken.

In 2009 kwam er al een einde aan de productie van sanitair in Maastricht. Toen sloot de toenmalige eigenaar Sanitec de laatste keramische fabriek. Vanaf dat moment werden Sphinx-producten gemaakt op andere locaties in Europa. De naam Sphinx bleef wel bestaan.

Het Finse Sanitec nam Sphinx in 1999 over. De Finnen opende in 2007 nog wel een hypermoderne fabriek voor sanitair in Maastricht. Maar die werd in 2009 alweer gesloten. Op dit moment is er alleen nog een showroom van Sphinx in Maastricht. De verkoop was al eerder verplaatst naar Nieuwegein.

De tegels van het merk Sphinx blijven overigens wel bestaan. Het bedrijf Tegra brengt deze tegels op de markt. Dat bedrijf nam in de jaren '90 de tegeldivisie over van Sphinx.

Het merk Keramag - dat Geberit ook verkreeg met de overname van Sanitec - wordt op 1 april a.s. al geïntegreerd in het merk Geberit. Vnaf 1 april 2020 wordt dit proces dus voortgezet met het merk Sphinx.  Deze samenvoeging tot één merk is noodzakelijk om in de toekomst de zakelijke doelgroepen en de consumenten nog beter en efficiënter van dienst te kunnen zijn, meldt Geberit. Volgens de sanitairfabrikant gaat deze merkintegratie de volgende voordelen opleveren:
•             Een optimale service omdat informatie sneller en gemakkelijker toegankelijk wordt.
•             Meerwaarde genereren door optimaal op elkaar afgestemde producten, die probleemloos kunnen worden gecombineerd.
•             Vereenvoudigde logistiek waardoor de beschikbaarheid en leverbetrouwbaarheid van de artikelen worden vergroot.
•             Innovatiekracht versterken doordat er meer capaciteit ontstaat voor de ontwikkeling van vernieuwende producten.